Rzadko się zdarza, aby jakikolwiek przedsiębiorca osiągnął taki poziom sukcesu jak Elon Musk. A on udowodnił, że to nie jest tylko szczęście, odnosząc sukcesy raz za razem. Musk jest bardzo inteligentnym przedsiębiorcą. Opracował filozofię i strategie, które wykorzystuje w całym swoim biznesowym imperium, aby zapewnić sobie wielkie zwycięstwo w niemal każdym przypadku, pomimo podejmowania ogromnego ryzyka po drodze. W końcu, kto inny byłby na tyle szalony, aby rozpocząć prywatny program kosmiczny w dzisiejszych czasach?
Podczas wspaniałego wywiadu, który został przeprowadzony na Sympozjum Lotniczym “2020 Air Warfare Symposium” Musk został przepytany przez generała broni Johna “JT” Thompsona, który jest dowódcą Centrum Systemów Kosmicznych i Rakietowych. Generał Thompson jest odpowiedzialny za budżet w wysokości 7 miliardów dolarów, a pod jego dowództwem znajduje się 6000 lotników. Jest on integralną częścią nowych Sił Kosmicznych USA i jest żywo zainteresowany tym, jak działać na krawędzi innowacji. Zasłużył sobie na to, by zasięgnąć rady Muska, jak zmaksymalizować sukces swojej organizacji. Sympozjum miało na celu pokazanie szerszej publiczności tych spostrzeżeń, które przekazał mu Elon Musk.
Z wywiadu wynika, że my również możemy korzystać z tego bogactwa. Elon Musk daje nam bardzo wartościowy plan jak odnieść sukces w branży produkcyjnej i można do sprowadzić do 7 głównych punktów.
Produkcja jest najtrudniejszą i najważniejszą rzeczą do zrobienia
Elon Musk oprowadza Marquesa Brownlee po fabryce Tesli we Fremont. Musk nie owija w bawełnę – produkcja jest najtrudniejszą i najważniejszą rzeczą do zrobienia, jeśli chce się wygrać.
“Chodziło mi o to, że zaprojektowanie systemu produkcyjnego dla danego produktu jest o jeden lub dwa rzędy wielkości trudniejsze niż zaprojektowanie prototypu produktu. W ostatnich latach przykładamy mniejszą wagę do produkcji. To błąd.”Zaprojektowanie rakiety jest banalne. Istnieją tony książek, które powiedzą ci dokładnie jak to zrobić. Bułka z masłem. Kiedy chcesz ją wyprodukować i sprawić, by działała, jest to trudne. Zrobienie wielu rakiet jest niezwykle trudne. Stworzenie w pełni zoptymalizowanego systemu produkcji wysokonakładowej jest najtrudniejsze.”
To powinna być muzyka dla uszu wielu inżynierów obróbki skrawaniem, którzy długo cierpieli próbując wykonać części zaprojektowane przez inżynierów, którzy nie wiedzą wystarczająco dużo o produkcji. A dla firm, które produkują poprzez outsourcing za granicą, uświadomcie sobie, że wasza najtrudniejsza i najważniejsza własność intelektualna jest opracowywana i posiadana przez kogoś innego, kto podzieli się nią z tym, kto da najwyższą ofertę.
Elon jako dobry przykład podaje Starlink, projekt SpaceX mający na celu dostarczenie szybkiego Internetu do wszystkich za pośrednictwem satelitów. “Starlink ma się dobrze. Ciężko było go dobrze dopracować. Mieliśmy wiele iteracji na prototypach. Linia produkcyjna była o 1000% trudniejsza niż zaprojektowanie satelity. Potrzebujesz ścisłej pętli sprzężenia zwrotnego między projektowaniem a produkcją. Na początku budujesz coś, o czym wiesz, że jest niewłaściwe, aby dowiedzieć się, jak zbudować to poprawnie.” Cóż za fascynująca i unikalna perspektywa!”
Odwracanie problemów na opak w celu wydobycia takich perspektyw jest jedną z unikalnych zalet Elona Muska. On widzi rzeczy inaczej niż inni. W tym przypadku zdał sobie sprawę, że prawdziwym problemem nie jest zaprojektowanie produktu, ale zorientowanie się, co jest trudne do wyprodukowania, dzięki czemu można poprawić projekt, aby ułatwić produkcję. Jeśli to prawda w przypadku satelitów, których zaprojektowanie wymaga pracy naukowców, to musi to być jeszcze większa prawda w przypadku innych produktów.
Miał unikalną strategię, aby zmierzyć się z tym problemem: “Podjęliśmy produkcję Starlink jeszcze przed sfinalizowaniem projektu. Odkryliśmy wszystkie rodzaje rzeczy, które były bardzo trudne do wykonania, więc zmieniliśmy projekt.”
Jeśli obserwowałeś jak SpaceX Starship dochodzi do skutku, zauważysz, że robi to samo. Zastanawiałem się dlaczego buduje ich tak wiele, zanim jeszcze pierwsze z nich faktycznie niewiele latały. Odpowiedź była taka, że jest on tak samo zainteresowany zrozumieniem jak produkować je efektywnie, jak i dowiedzieć się jak sprawić by dobrze latały. Tak więc, Musk ma przewagę w doskonaleniu produkcji, ucząc się jak to zrobić przed sfinalizowaniem projektu.
Musk zdaje sobie również sprawę z innej ważnej rzeczy – trzeba zmienić projekt, aby dostosować go do lepszej produkcji. Dlatego projekt nie może być sfinalizowany, dopóki produkcja nie będzie na odpowiednim poziomie.
Nie można nauczyć się, jak dobrze produkować na tablicy lub komputerze. Trzeba spróbować budować w określonej skali. Rozpoczynanie tego procesu przed ukończeniem projektu jest dość wyjątkowe, ale sprawdza się w przypadku firmy Musk’a.
Innowacje są najważniejszą bronią konkurencyjną, zwłaszcza w walce z Chinami
Elon Musk, jest bardzo praktycznym kierownikiem, posiadającym głęboką wiedzę i wkład w każdy aspekt inżynierii, który dotyczy jego produktów. Z innowacyjności uczynił swoją główną broń konkurencyjną i przewagę. Kiedy generał Thompson zapytał Elona Muska, w jaki sposób Stany Zjednoczone mogą pozostać konkurencyjne wobec krajów takich jak Chiny, oto co Elon miał do powiedzenia: “Rzeczą, którą należy docenić w Chinach jest to, że jest tam wielu inteligentnych, ciężko pracujących ludzi. Zrobią oni wiele wspaniałych rzeczy. Chińska gospodarka będzie 2-3 razy większa niż amerykańska. Zakłada to, że PKB per capita będzie mniejsze niż w USA. Oni po prostu mają o wiele więcej ludzi, 4-5x więcej populacji. Jak wszyscy tutaj (na Sympozjum Sił Powietrznych) wiedzą, podstawą wojny jest ekonomia. Jeśli masz połowę zasobów, lepiej bądź naprawdę innowacyjny, bo inaczej przegrasz.
Musimy używać innowacji, aby pokonać lukę w produkcji gospodarczej. W przeciwnym razie skończymy na drugim miejscu pod względem militarnym.” Idea wykorzystania innowacji do konkurowania z większym konkurentem jest krytycznym spostrzeżeniem również dla sektora produkcyjnego. Producent, który radykalnie wyprzedza konkurencję pod względem innowacyjności, nie może nie mieć nad nią wielu przewag. Jeśli jesteś małym gościem, innowacje są twoją najlepszą bronią w walce z większymi konkurentami. Biorąc pod uwagę fakt, że przygotowujemy się do wyjścia z pandemii, co Twoja firma robi, aby poprawić swoją zdolność do innowacji?
Stosuj zachęty, aby napędzać innowacje
Elon Musk wierzy, że sposób wynagradzania jest najlepszym sposobem na napędzanie innowacji. Preferuje on zarówno marchewkę, jak i kij. Jego formuła jest całkiem prosta: Duże nagrody za próbę innowacji i sukces. Niewielkie konsekwencje za próbę innowacji i porażkę. Duże negatywne konsekwencje za niepodejmowanie prób.
Podobne rekompensaty są stosowane w wielu firmach z Doliny Krzemowej, ale są one tym mniejsze, im większa jest firma. Jeśli masz małą firmę, która stara się napędzać innowacje, powinieneś pomyśleć o tym, w jaki sposób można wynagradzać pracowników. W jaki sposób przyznawać główne nagrody dla najbardziej skutecznych innowatorów? Jak będziesz karał tych, którzy nawet nie próbują robić tego lepiej?
Dla Elona Muska karą jest brak awansu, a w końcu zwolnienie. Brzmi to dość przerażająco. Kiedy ostatni raz Twoja firma zwolniła kogoś za to, że nie był niesamowity? Zazwyczaj ludzie są zwalniani, bo są niekompetentni. To nie jest wystarczająco dobre, aby osiągnąć poziom Elona Muska. Z drugiej strony, kiedy organizacja ma już to wszystko zakorzenione w kulturze, będzie dbała o zatrudnianie ludzi, którzy wiedzą, czego się od nich oczekuje i którzy mają doświadczenie w wprowadzaniu innowacji. Dzięki temu prawdopodobieństwo zwolnienia jest znacznie mniejsze.
Jak wielu producentów myśli w ten sposób? Czy znasz jakieś przykłady?
Innowatorzy muszą przyjmować porażki. Porażką była rakieta SN8 firmy SpaceX. Innowacje wiążą się z ryzykiem. Im większe nagrody, tym większe ryzyko w większości przypadków. To ryzyko sprawia, że wielu ludzi, zwłaszcza menedżerowie średniego szczebla i właściciele firm, którzy osiągnęli już pewien etap, boją się innowacji. Jeśli pozwolisz, aby strach przed porażką wymknął się spod kontroli, nie tylko zatrzymasz innowacje, ale możesz nawet się cofnąć. Odpowiedź Muska brzmi więc: „Naucz się akceptować porażkę. Uznaj, że z porażek można się wiele nauczyć. Dlatego musisz dać ludziom pozwolenie na porażkę.
Musk porównuje to do baseballu: “W baseballu nie możesz czekać na łatwy rzut. Po trzech odpadasz. Więc prawdziwe pytanie brzmi: jaka jest twoja średnia uderzeń. Będzie pewna ilość niepowodzeń, ale jeśli twoja wydajność użyteczna netto jest zmaksymalizowana, wygrywasz. Porażka jest nieistotna, chyba że jest katastrofalna.
Katastrofalna porażka to taka, która niszczy lub poważnie paraliżuje biznes. Przełóżmy to na język produkcji na prostym przykładzie: Kiedy ostatni raz zwiększyłeś posuw i prędkość i obrabiałeś szybciej, aż złamałeś frez? Czy przeraża Cię takie łamanie narzędzi? Czy jesteś nadmiernie karany za złamanie narzędzia, czy nagradzany, ponieważ znalazłeś najszybszą możliwą do wyprodukowania obróbkę?
Alternatywnie, jeśli Twoje eksperymenty w zakresie innowacji spowodują uszkodzenie ciała, odpowiedzialność cywilną lub uszkodzą maszynę tak, że przestanie działać, a jej naprawa będzie kosztowna, może to być zbyt wiele. Może to oznaczać katastrofalną porażkę dla Twojej firmy, której należało uniknąć.
Push & Pull.
Tworząc produkt „PUSH” tworzysz coś zupełnie nowego. Coś, co tak naprawdę nie powinno być postrzegane jako przyrostowa zmiana, ale raczej zupełnie nowe podejście z radykalnymi korzyściami.
Definicja produktu „PULL” jest bardziej przyrostowa. Na przykład, udoskonalanie produktu poprzez słuchanie opinii klientów.
Steve Jobs był mistrzem PUSH, a co za tym idzie, nie przejmował się zbytnio PULL. Produkty PUSH nazywane są w świecie Doliny Krzemowej “wizjonerskimi”. Elon Musk opowiada tę ciekawą historię, aby przybliżyć tę kwestię: “Na początku nikt nie chciał Tesli, mogę ci to powiedzieć!.”
Klienci: “Dlaczego miałbym chcieć samochód elektryczny? Lubię mój samochód na benzynę”.
Elon: “Nie, to jest lepsze, powinniście spróbować. Nigdy wcześniej nie słyszałem aby ktoś przyznał, że potrzebuje elektrycznego samochodu. Nie można wprowadzać przyrostowych ulepszeń do koni, aby wprowadzać innowacyjne samochody. Kiedy po raz pierwszy wyprodukowano telewizor,
przeprowadzono ogólnokrajową ankietę, w której 96% respondentów stwierdziło, że nigdy nie kupi telewizora.”
Jeśli sprzedajesz produkty, pozostawiam Ci zastosowanie tego do Twojego marketingu. Ale jak to się ma do produkcji? Sprzedaż jest nieskończona. W pewnym sensie wszystko, co robimy, wiąże się ze sprzedażą, jeśli musimy przekonać innych do zrobienia tego, co chcemy. W ramach operacji produkcyjnych, jeśli próbujesz wprowadzać innowacje, prawdopodobnie będziesz forsował pewne pomysły, które nie są tylko przyrostowymi udoskonaleniami tego, co już zostało zrobione. W takich przypadkach musisz być w stanie sprzedawać w stylu “PUSH”.
Chodzi o to, że kiedy wprowadzasz radykalną zmianę, musisz być świadomy, że musisz odnieść się do obiekcji, zminimalizować ryzyko i sprawić, że ludzie na nią pozwolą, nawet jeśli tylko z ciekawości. Jednocześnie upewnij się, że test zakończy się sukcesem!
Tesla nie tylko sprzedaje samochody elektryczne. Sprzedają samochody o niesamowitych osiągach. Musieli pokazać duże zalety, aby ich pomysł został zrealizowany, i udało im się.
Korzystaj z zamówień opartych na wynikach podczas outsourcingu
Outsourcing jest faktem dla producentów. Albo jesteśmy zakładem zlecającym produkcję na zewnątrz, albo konkurujemy z outsourcingiem, albo zlecamy procesy i komponenty z naszego zakładu, które nie mają dla nas sensu.
Podejście Elona Muska do optymalizacji outsourcingu polega na skupieniu się na wyniku. Określa on ważne wskaźniki dla danego wyniku, a następnie wybiera outsourcera, który daje mu najlepszy wynik mierzony tymi wskaźnikami. Może to być koszt, jakość lub cokolwiek innego, co jego zdaniem zmaksymalizuje jego szansę na sukces.
Brzmi to jak oczywistość, ale zbyt często Outsourcerzy wybiera się poprzez sieć “Old Boy”. Z kim się przyjaźnimy? Kogo już znamy? Musk chce zdyskontować te czynniki w swoim dążeniu do coraz lepszych wyników. Kiedy konkurujesz, zastanów się, czy możesz sprzedawać produkty bardziej skutecznie niż konkurencja. To może być Twoja droga do nowych kontraktów.
Najlepszym sposobem ochrony własności intelektualnej jest ciągłe tworzenie nowej, innowacyjnej własności intelektualnej
Jeśli Twoją główną bronią konkurencyjną ma być innowacyjność, jak chronić swoją własność intelektualną? To zawsze jest wyzwaniem. Wielu będzie przyciąganych do idei patentów. Patenty mogą działać, ale często są drogie i nie stanowią zbyt dobrej ochrony. Jeśli nie masz pieniędzy, by prowadzić sprawę patentową w sądzie, jaki pożytek jest z posiadania patentu? To może pochłonąć miliony w opłatach prawnych tylko po to, by dotrzeć do pierwszego dnia procesu w najgorszym przypadku.
Dlatego właśnie Patentowe Trolle mają tak lukratywny biznes w USA. Biorą patenty, które prawdopodobnie zostaną odrzucone w sądzie, i żądają zapłaty mniejszej niż koszt ich odrzucenia w sądzie. Paskudny biznes.
Oto, co Elon Musk ma do powiedzenia:
“Prawdziwym sposobem na osiągnięcie ochrony IP jest wystarczająco szybkie wprowadzanie innowacji. Jeśli wprowadzasz innowacje wystarczająco szybko, nie musisz chronić własności intelektualnej. Inni będą kopiować rzeczy, od których Ty już odszedłeś. Szybkość innowacji ma znaczenie.”
Ważne jest, aby odróżnić Pace of Innovation od poszczególnych Innovations:
“Liczy się innowacja w ciągu roku. Nie chodzi o to, że dokonałeś 100% ulepszeń. Chodzi o to, jak długo to trwało? 100 lat, nie robi wrażenia. 1 rok? 6 miesięcy? Już robi wrażenie. Musisz spróbować przyspieszyć swoje tempo innowacji.” Jak przyspieszyć swoje tempo innowacji?
Zacznij od skupienia się na tym. Upewnij się, że każdy pracownik wie, że w ten sposób chcesz konkurować i że jest to ważne. Postępuj zgodnie z innymi strategiami, które wymieniłem powyżej, a będziesz miał tę innowacyjność.
Wnioski
I tak to wygląda. Mapa drogowa, jak wdrożyć produkcję w stylu Elona Muska. Jest ona całkiem inna od tego, jak działa większość świata. Ale Elon Musk osiąga całkiem inne i niesamowite wyniki niż reszta świata. Oto cały filmik